Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Midden-Oosten

  • Douce

    Wat denken jullie van de toestand in het Midden-Oosten op dit moment??

    Gr. Douce

  • erna

    Vreselijk natuurlijk, maar wat een cliché of dooddoener om zo iets te zeggen. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik eigenlijk niet meer naar al die ellende kan kijken, je wordt overvoerd en er verandert niets in de wereld.

    Zoveel doden elke dag, bijna schouderophalend laat je het tot je doordringen en dat is een kwalijke zaak, ik betrap mij er dus op dat ik de beelden op vaak wegzap.

    Erna

  • Desiree2

    ik vind het meer dan onacceptabel wat er allemaal gebeurd

  • Desiree2

    klopt wat je zegt zo vergaat het mij ook, ik snap van dergelijke moordpartijen geen hout meer :?

  • erna

    Er wonen in die gebieden mensen niet nog nooit een normale dag hebben meegemaakt, kinderen denken dat oorlog bij hun leven hoort. Er zijn nu al dertigers, veertigers niets anders hebben meegemaakt en met dood en verderf zijn opgevoed. Walgelijk!

    Erna

  • Desiree2

    maar om huizen van “gewone” mensen en flats te bombarderen daar heb ik geen goed woord voor over, ik ben altijd pro israel geweest maar dat begint bij mij nu toch echt afbrokkeling te vertonen

  • wim01

    Ik vind het optreden van Israel buitenproportioneel.

    Israel hanteert als reden voor de huidige aanval op zuid Libanon dat de Palestijnen 2 Israelische militairen in gijzeling houden. Wat met al die Palestijnen die Israel bijna dagelijks oppakt en zonder vorm van proces vast zet??? Wat met de Palestijnse leiders die Israel zomaar de lucht in schiet??? Wat met de muur waarbij Israel met de plaatsing telkens weer ongeoorloofd meters land van de Palestijnen inpikken? Wat met de grenscontroles en luchtcontroles die Israel heeft over de Gaza en de Westbank waardoor Israel de economie van Palestina volledig lamlegt?

    Het wordt tijd dat Israel zich eens aan de VN-resoluties gaat houden. Dit is het enige land ter wereld dat (gesteund door de sterke joodse lobby in de VS) ongestraft VN-resoluties naast zich neer kan leggen. En praktisch onvoorwaardelijke steun van de VS krijgt.

    Uiteraard moeten Hamas en Hezbollah hun doelstelling om de staat Israel van de kaart te vegen laten varen. Palestina en Israel zullen er naar moeten streven in vrede naast elkaar te gaan leven.

    Ik kan me voorstellen dat de Hamas en Hezbollah steeds meer aanhangers krijgen. Het is een machteloze woede die zich van de Palestijnen meester heeft gemaakt. Het bloed wordt hun ook onder de nagels vandaan gehaald.

    En Israel gaat maar door, bombardeert zelfs een VN-post en biedt (hoe makkelijk) excuses aan terwijl de VN-post tot 10 keer toe gewaarschuwd had dat zij nu onder Israelisch vuur lag en Israel ging maar door. Beschiet woonhuizen waarbij talloze onschuldige burgers het slachtoffer worden.

    Ik vrees met grote vreze dat deze olievlek zich langzaam maar heel zeker gaat uitbreiden. Saudie Arabie heeft al aangekondigd zich met de strijd te gaan bemoeien als Israel niet stopt met de bombardementen en beschietingen. Al Qaida heeft al aanslagen voorspeld zolang het Westen en de VS Israel hun gang laten gaan. Ik weet niet waar het eindigt.

    B.t.w.: fijn dat ik door de ballotagecommissie gerold ben :)

  • erna

    Wim, natuurlijk ben ik het volkomen met je eens, het probleem is vaak dat ,wanneer je het optreden van Israel buitenproportioneel noemt men jou al snel beticht van antisemitisme, helemaal fout uiteraard. Wat in de jaren 40-45 is gebeurd moet echt los worden gezien van datgene wat nu in het Midden-Oosten aan de orde is.

    Wijlen mijn vader, overleden in 1990, en die vier jaren heeft doorgebracht in diverse concentratiekampen had een heel genuanceerd oordeel over de houding van Israel en kon niet nalaten om mensen er van te overtuigen de holocaust en de opstelling Israel anno 90-jaren strikt gescheiden te houden.

    Daarom vind ik de opstelling van Leon de Winter ook uitermate eenzijdig terwijl de houding van zijn neef Harry de Winter ( van programma Wintertijd) mij meer aanspreekt.

    Erna.

    NB. Overigens is jouw laatste opmerking dat je door de ballotagecommissie bent gerold van grote klasse.

    E.

  • wim01

    Uiteraard word ik beticht van antisemitisme, daar lig ik echter niet wakker van.

    De link die veel Joden willen leggen tussen WOII en de huidige situatie van Israel en hoe sommige mensen (zoals ik) tegen die huidige situatie aankijken houdt ze alleen maar in de slachtofferrol en daar schiet niemand wat mee op. Helaas zien velen dat nog niet. Het is natuurlijk ook het makkelijkst om je te wentelen in de slachtofferrol, dat verwacht tenminste geen actie van jezelf.

    Leon de Winter vind ik soms net een olifant in een porseleinkast, hetgeen m.i. zeker niet leidt tot het oplossen van het conflict. Harry is wat dat betreft een stuk genuanceerder. Althans: dit leid ik af aan hun beider optreden in Nova.

  • Ziezo!

    Heee Douce jij ook al hier?