Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

onomkeerbare coma

  • azalaia

    Als iemand 25 minuten onder een sneeuwlaag heeft gelegen waarvan mogelijk 20 minuten zonder zuurstof, die persoon ook nog eens 50 minuten gereanimeerd moest worden omdat zijn hart niet meer wilde kloppen, dus zeg maar in totaal 70 minuten zonder zuurstof is geweest en waarbij dientengevolge hiervan na 6 dagen dagen een ‘massieve hersenbeschadiging’ werd vastgesteld…., nou, dan mag je veronderstellen, en daar hoef je helemaal geen medicus voor te zijn, dat zo’n iemand dan wel hersendood, dan wel dood is en nooit meer bijkomt.

    Als mij dit zou zijn overkomen, dan was de stekker er al lang uitgetrokken, want ik ben maar een ‘gewoon’ mens…en daar ben ik erg blij mee, want ik moet er niet aan denken dat ik maanden ‘in leven’ wordt gehouden en daardoor de nabestaanden mogelijk steeds maar hoop blijven houden dat ik ooit…, heel misschien…, nog een keer zou kunnen ontwaken…

    Als ze willen kunnen ze Friso nog heel lang kunstmatig in leven houden, zolang er maar geen infecties en daardoor dodelijke complicaties optreden.

  • Channah

    Ook bij ‘gewone’ mensen wordt de stekker er niet zomaar uitgetrokken. Dat gaat altijd in overleg met de familie. Ik spreek uit ervaring: mijn broer had na een zeer ernstige hersenbloeding in coma te blijven danwel een kasplantje kunnen worden. Een ongelooflijk moeilijke beslissing voor zijn vrouw en mijn ouders.

  • azalaia

    Dat klopt wel, maar soms ook niet zoals bij mijn vader: hij viel in zijn huis dood neer. De buren hoorde een klap maar dachten aanvankelijk dat er een (boeken)kast op z'n kant viel. Voor de zekerheid gingen ze toch maar even kijken, ze hadden de sleutels en zagen mijn vader dood op de grond liggen, Ze hebben de ambulance gebeld die na 15 minuten aan kwam rijden waarbij het nog zeker 5 minuten duurde voordat ze helemaal boven waren met hun stretcher. Ze hebben na 20 minuten zijn hart aan de gang kunnen krijgen, maar mijn vader was al meteen overleden.

    Na 4 dagen wilden ze de apparatuur uitschakelen vanwege onherstelbare hersenschade en ik moest daar voor tekenen en toestemming voor geven.

    Ik heb dat gedaan omdat het verder geen zin meer had hem in ‘leven’ te houden. Ik had ook nee kunnen zeggen en dan had hij na 20 jaar nog in coma gelegen misschien? Daar moet ik toch ook niet aan denken.

    azalaia

  • Channah

    Je bent wel in die beslissing gekend, en hebt de uiteindelijke toetemming gegeven/moeten geven. daarin verschilt de gewone man/vrouw niets van bijvoorbeeld de koninklijke familie.

  • azalaia

    Nee, die moeten ook uiteindelijk toestemming geven om hun familielid in te laten slapen, daarin zit geen enkel verschil.

    Ik denk wel dat er wel verschil zit in de verzorging van Friso, die in het meest geavanceerde (coma)ziekenhuis van Engeland ligt en de duurste behandeling krijgt door de allerbest medici op dit vakgebied, om het voor hem maar zo prettig mogelijk te maken, want geld speelt hier geen enkele rol.

    azalaia