Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Waar dient 't voor?

  • Wilhelmina

    Dag allemaal,

    Vanmiddag 'n grappig schaaltje gekocht

    Het ‘deksel’ past precies op de bodem van de schaal.

    De eigenaar van de winkel wist niet precies waarvoor ‘t diende maar dacht dat ’t was om het baksel (b.v. cake) wat je er in kunt maken van onderaf omhoog te duwen als 't klaar is

    Weten jullie het?

    Groetjes, W

  • azalaia

    Ik weet het niet, maar het lijkt me heel aannemelijk zoals het jou is verteld. Ik weet niet of het nieuw is of oud uit een kringloop winkel, maar probeer het eens uit, en wie weet hoe goed jouw ronde botercake eruit komt…:) en natuurlijk heerlijk smaakt…>:D<

    azalaia

  • Channah

    Dat is een behoorlijk intrigerend schaaltje. De mevrouw van die winkel zou best geliijk kunnen hebben met haar verklaring. Maar ik ben toch niet helemaal overtuigd. Ik ben niet zo'n bakster, maar het lukt mij toch altijd heel goed om baksels uit de vorm te krijgen zonder zo'n constructie. Ik heb een vriendin die een ware keukenprinses is, en die bovendien goed op de hoogte is van oud keukengerei. Ik zal het haar vragen.

  • PietertjePuk

    Ik denk aan een fruitschaal.

    Je kunt een flinke hoeveelheid fruit wassen zonder dat het er uit valt en het water blijft niet staan.

    Zelfs het laatste beetje water kun je, door de schaal even schuin te houden, laten weglopen.

    PAS OP met hoge temperaturen. Niet elke schaal is een ovenschaal.

  • plutoos

    Hoi hoi

    Ik denk meer aan een puddingvorm!

    Groet Toos

  • Wilhelmina

    @ azalaia & Channa,

    Ik ga ‘t schaaltje deze week ’s uitproberen (was toch al van plan ‘n chocoladecake te gaan bakken) en dan zie ik wel of en hoe ’t ‘werkt’. Laat ‘t jullie wel weten. Ben benieuwd wat Channahs’ vriendin-keukenprinces er van vindt!

    Groetjes, W.

  • Wilhelmina

    Nee, 'n fruitschaal (of fruittest) is het niet Pietertje. Die verzamel ik namelijk; daar heb ik er nu 5 van, uit verschillende europese landen.

    Groetjes, W.

  • Wilhelmina

    Pudding? Zou kunnen. Maar ik ben bang dat het eronder uitloopt als je het net gemaakt heb en het nog vloeibaar is.

    Groetjes, W.

  • erik

    Je kunt van onder af die bodem omhoog duwen en dan meteen je taart serveren op die bodem. Hoef je hem niet om te keren en kan hij dus ook niet stuk gaan (of is een taart zij?:))

  • Channah

    Hoi Wilhelmina,

    Vriendin-keukenprinses belde net naar aanleiding van de per mail gestelde vraag aan haar: ze weet het ook niet. Maar nu intrigeert het haar ook. :)

    Net als ik denkt ze dat het geen bakvorm is: om een baksel makkelijk uit de vorm te krijgen heb je springvormen, en die bestonden in vroeger tijden ook al. Het is ook geen fruittest, maar dat had jij zelf al omschreven. En het is zeker geen puddingvorm: de nog vloeibare pudding loopt er met bijna dezelfde vaart weer uit als je hem erin giet.

    C. had wel een goed advies: vraag het aan een kok.

    Groet, Channah