Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Het tijdstip van de avondmaaltijd

  • Channah

    Volgens mij werd de avondmaaltijd in de jaren 50 en 60 door bijna iedereen om 18.00 uur genuttigd. Bij ons dus ook. Mijn vader kwam doorgaans rond 17.30 uur thuis van zijn werk. Dan verfriste hij zich, en ging met een kop thee de krant lezen. Wij werden geacht hem dan met rust te laten, en wij dekten dan de tafel terwijl mijn moeder de laatste hand aan het eten legde, dat klokslag 18.00 uur opgediend werd. Wee je gebeente als je niet precies om 18.00 uur thuis was! ;)

    Toen ik mijn ex leerde kennen kwam ik in een ander avondmaalpatroon terecht. Zijn moeder was weduwe, dus had niets te maken met een werkende echtgenoot, en ex en zijn broer werkten redelijk dicht bij huis, dus die waren zo rond 17.15 uur thuis, en dan werd meteen de maaltijd opgediend, want ‘dan had je nog wat aan je avond’. Ik vond het maar niets, maar schikte mij erin, want doorgaans at ik er alleen in het weekend een keertje.

    Toen ik in 1969 trouwde wilde ex dat patroon echter doorzetten. Nu, dat kon gewoon niet, want ik werkte tot 1700 uur en was dan op zijn vroegst om 17.30 uur thuis. We kookten om beurten, maar ik had echt geen zin als ik uit mijn werk kwam om meteen de keuken in te duiken, dus de maaltijden begonnen bij ons doorgaans om 18.30 uur behalve als mijn schoonmoeder kwam eten natuurlijk. ;)

    Sinds ik gescheiden ben (in 1979) is de avondmaaltijd langzamerhand verschovern naar op zijn vroegst 19.30 uur, maar doorgaans staat het eten pas tussen 20.00 uur en 20.30 uur op tafel.

    Houden jullie je nog steeds aan dat patroon van om 18.00 uur aan tafel?

  • erik

    Mijn vrouw komt tussen 18.30 en 18.45 thuis, dus als we verder niks moeten die avond eten we met z'n allen rond dat tijdstip.

  • Channah

    Vindt je vrouw dat niet vervelend om meteen te moeten eten als ze thuiskomt? Ik vond dat altijd vreselijk als ex kookbeurt had en ik meteen aan tafel moest als ik uit mijn werk kwam

  • Sietse 45

    Helemaal geen vastpatroon wat betreft wanneer te eten.

  • Channah

    Er zit bij mij toch wel een zekere regelmaat in, hoewel het niet zo is dat ik per se op een bepaald tijdstip een boterham moet nemen of de pannen op het vuur moet zetten.

  • azalaia

    Vroeger ging dat zo, ik weet er alles van. Vast eettijden vooral de warme avond maaltijd. Dat had ook te maken met de kinderen, die dan om 7 uur naar bed moesten. Als er om 6 uur werd gegeten,dan werd de tijd van 7 uur net gehaald en hadden de ouders nog iets aan hun avond.

    Nu praat ik over een tijd dat er nog geen tv was of het begin van tv.

    Op zaterdagavond mocht ik altijd wel opblijven tot half 9 zoiets, maar vooral niet later. Ik was toen al een jaar of 10 en later dan half 9 werd het nooit ook niet in het weekend. Mijn grootouders hadden daar een vast patroon in en daar ging ik gewoon in mee.

    Later veranderen al die dingen en tijdens mijn huwelijk werd er ook om een uur of zes gegeten. Manlief kwam om half 6 thuis en hij lustte dan wel wat om zes uur na de hele dag te hebben gewerkt en dan begreep ik ook wel. Voor de kinderen was het ook wel prettig die vaste eettijden gewoonte.

    Ik herinner mij als kind nog wel dat er meestal om half 4 thee werd gezet met een lange vinger erbij om te soppen of een petit beurré of een Brusselse kermis van Verkade. Zalige koekjes vooral als ze vers waren…Dat was dan het laatste wat je mocht eten vóór het avondeten.

    Ik eet nu op de vreemdste tijden, soms om 23:00 uur… :)

    azalaia

  • Sietse 45

    Zo was het bij ons ook zo met etenstijd door de week was het vaste prik.

    Ook al at je niet thuis maar op het land je boterham zelfde tijden,

    en werkte soms door tot 21.00 uur en als je dan thuis kwam kreeg je wat opgewarmt eten.

  • Channah

    Over thee gesproken: als kind begon ik de dag met een kop thee op bed. Hoe vind je die? ;)

    Mijn vader werkte meestal op plaatsen buiten de stad en moest dan eerst op de fiets nar het station, vervolgens met een trein, en dan doorgaans in de plaats waar hij dan werkte nog eens op de fiets. Hij moest dus heel vroeg op. Ik herinner me nog goed dat hij zich in de keuken waste (badcel hadden we niet, geiser ook niet) en vervolgens de radio heel zachtjes aanzette. Dan zette hij een ketel water op het gasfornuis, en maakte zijn ontbijt klaar en zijn brood om mee te nemen, Dan kookte het water en werd er een enorme pot thee gezet. Mijn moeder kreeg dan als eerste een kop thee met een beschuitje met suiker op bed, en daarna kregen wij allemaal een kop thee op bed. Vaak kwam mijn vader zijn thee opdrinken op de rand van mijn bed. Fijne herinneringen. :)

    Maar er was eigenlijk altijd thee bij ons thuis. ER stond altijd wel een grote pot thee op ene lichtje, en als die leeg was werd er gewoon nieuwe gezet, de hele dag door.

  • azalaia

    Theelichtjes van Brabantia in een rood/orange kleur kan ik mij goed herinneren, maar eerder werd de theepot in een theemuts gedaan. Je kan die nog kopen bij Blokker en de thee bleef goed heet in zo'n muts.

    Thee op bed ken ik alleen als ik ziek was en ik noodgedwongen in bed moest bijven. Als kind was ik regelmatig ziek; had een zwak gestel en weinig weerstand dus had ik vaak thee op bed. Vroeger vond ik thee heerlijk, de ‘gewone’ Chinese thee in een pakje van 100 gram met een Chinese dame erop, dus niks geen smaakjes thee, want die had je niet.

    Ik raak nu snel uitgekeken op de smaak van thee; ik weet niet hoe dat komt maar ik kan de ‘smaak van vroeger’ niet meer terugvinden.Misschen moet ik weer eens die Chinese thee gaan kopen en laten trekken in een theemuts (die ik niet heb), of Jasmiijn thee, lekkere lichte thee.

    azalaia

  • Sietse 45

    Channah Schreef:

    ——————————————————-

    > Over thee gesproken: als kind begon ik de dag met

    > een kop thee op bed. Hoe vind je die? ;)

    > Mijn vader werkte meestal op plaatsen buiten de

    > stad en moest dan eerst op de fiets nar het

    > station, vervolgens met een trein, en dan

    > doorgaans in de plaats waar hij dan werkte nog

    > eens op de fiets. Hij moest dus heel vroeg op. Ik

    > herinner me nog goed dat hij zich in de keuken

    > waste (badcel hadden we niet, geiser ook niet) en

    > vervolgens de radio heel zachtjes aanzette. Dan

    > zette hij een ketel water op het gasfornuis, en

    > maakte zijn ontbijt klaar en zijn brood om mee te

    > nemen, Dan kookte het water en werd er een enorme

    > pot thee gezet. Mijn moeder kreeg dan als eerste

    > een kop thee met een beschuitje met suiker op bed,

    > en daarna kregen wij allemaal een kop thee op bed.

    > Vaak kwam mijn vader zijn thee opdrinken op de

    > rand van mijn bed. Fijne herinneringen. :)

    > Maar er was eigenlijk altijd thee bij ons thuis.

    > ER stond altijd wel een grote pot thee op ene

    > lichtje, en als die leeg was werd er gewoon nieuwe

    > gezet, de hele dag door.

    Dat is een hele tijd geleden dat zoiets gebeurde thee op bed met en een beschuitje,

    vrijdag kwam er ook geen beschuitje alleen telefoontje´s:D