Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

tijdschriften uit de oude doos

  • azalaia

    YESSSSSS……….die bedoelde ik te plaatsen maar het kwam er niet goed op en had ik die weer verwijderd. Ik vind dit een schitterende foto uit 1916 en alles is nog zo goed herkenbaar.

    En dan die ene auto, wat een sfeervol plaatje met die auto op een winterse dag met een klein laagje sneeuw. Ik heb deze foto als achtergrond pc scherm.

    Ik word altijd zo aangetrokken tot dit soort foto's, weet ook niet waarom dat is, dit lijkt ook wel een schilderij met die mistige doorkijk richting CS…

    Wat zou ik daar graag eens hebben gelopen op dat zelfde moment in 1916, even terug in de tijd met een tijdmachne of naar een compleet nagebouwde stad uit die tijd waarin alles echt lijkt. Originele kleding dragen uit die tijd is dan wel een vereiste, anders moet je daar niet komen, alles moet wel kloppen om het gevoel van terug in de tijd zijn zo dicht moeilijk te benaderen en je eigen te maken.

    azalaia

  • azalaia

    azalaia Schreef:

    ——————————————————-

    > http://geheugenvannederland.nl/?/nl/items/SFA03:SF

    > A022009728/&p=1&i=1&t=26&st=Dam%201916&sc=%28cql.s

    > erverChoice%20all%20Dam%20%20AND%201916%29/&wst=Da

    > m%201916

    >

    > even iets uittesten

    >

    > azalaia

    Als ik die link open, dan krijg ik ‘pagina niet gevonden’ en ik dacht dat ik die link eruit had gegooid, maar blijkbaar niet. Ik had nog wat meer pogingen ondernomen om die foto erop te krijgen zonder succes en dat had ik dus gewist…

  • azalaia

    Die foto doet mij ook denken aan stadsgezichten begin 19de eeuw, impressionisme. Dit is de brug over de Paleisstraat Amsterdam/hoek Singel

    http://meisievanmagdat.files.wordpress.com/2011/01/brug-over-de-paleisstraat.jpg

    azalaia

  • azalaia

    aanvullende informatie schilderij Breitner.

    Bij Breitner is, als je zijn foto’s vergelijkt met die van een tijdgenoot als Jacob Olie, ook mooi te zien hoe de fotografie zich ontwikkelde van techniek die je gebruikte als voorstudie voor je compositie of om een persoon of stadsgezicht nauwkeurig vast te leggen naar een kunstvorm op zichzelf. Een afbeelding van de dam van Olie geeft de gebouwen in hun geheel weer in vogelvluchtperspectief op een verder leeg plein, de stad als trapgevelnest*. Breitner laat je opkijken naar de nieuwe kerk, terwijl verkopers hun waar aan je willen slijten en je uit moet kijken dat je niet gerold wordt, het peper en zuur van de stad slaat je in het gezicht*.

    Over de invloed van de fotografie op de andere beeldende kunsten is veel geschreven. Nu de fotografie zich ontwikkeld heeft tot autonome kunstvorm en er technisch steeds meer mogelijkheden zijn voor fotografen zie ik steeds vaker foto’s die voor wat betreft compositie, kleurgebruik en thema sterk doen denken aan een (realistische sub-)stroming uit de schilderkunst. Ter illustratie in het voorgaande bericht bericht een oriëntalistisch doek en een foto (van een niet-westerse kunstenaar) die ik onlangs zag. Zijn hedendaagse fotografen geïnspireerd en beïnvloed door hun voorgangers op doek of maakt de fotografie op zichzelf een ontwikkeling door die vergelijkbaar is met die van de schilderkunst? Ik zou het graag onderzoeken.

    Foam_Fotografiemuseum Amsterdam, EYE Film Instituut Nederland en het Van Gogh Museum werken samen in het platform Net Echt om om de diverse facetten van het naturalisme te belichten. Kijk voor meer informatie op www.net-echt.info.

  • erik

    Ik ben naar het archief gegaan, tikte “dam 1916” in en koos de eerste foto. Soms gaat er iets mis met zo'n zoektocht, zoals jou kennelijk is overkomen.

  • Channah

    Dat is inderdaad een interessante periode, Azalaia. En wat een gewelidige opnamen wisten ze te maken met die enorm lange sluitertijden.

    Het stadsarchief heeft ook prachtige foto's: Stadsarchief Amsterdam, Beeldbank, foto's

    Je kunt je zoekactie verfijnen aan zowel de bovenkant van de site als de zijkant. Kijk uit! Het is verslavend! :D;)

  • azalaia

    De flesjes Fosco chocomelk herinner ik mij nog wel, maar niet lang want ze werden al snel vervangen door Nutricia Chocomel. Ik ben natuurlijk ook veel later geboren dan 1916…Godzijdank wel, anders zat ik dit nu niet meer te typen…

    Vanwege de kou en sneeuw waren er waarschijnlijk wat minder mensen op de been. Iedereen in het donker gekleed al is dit niet zo goed te zien.

    In die tijd had je de Art Deco stijl dat in heel veel dingen was terug te vinden zoals meubels, sieraden, gebouwen Amsterdamse School b.v., beeldjes, schilderijen en noem maar op en ook op fotografie gebied, hoe mensen werden gefotografeerd in de jaren ‘20. Je haalt die foto’s er zo uit…

    Een echte interessante periode.

    azalaia