Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Maak uw tuin of balkon vriendelijk voor bijen

  • Sietse 45

    http://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/97083-maak-uw-tuin-of-balkon-vriendelijk-voor-bijen.html

  • azalaia

    Interessant stukje over bijen. Ik heb geen tuin maar zou eens aan bloembakken kunnen denken met de bloemen die staan beschreven.

    azalaia

  • Channah

    Mijn kleine dakterrasje staat vol met planten, en blijkbaar heb ik dezelfde smaak als bijen (en hommels) want het is hier 's zomers een komen en gaan van die honingzoekers.

    Op de maandagochtendplantenmarkt op het Amstelveld staan twee kwekers die goed advies geven, en er is nog een derde stal die ook van alles heeft buiten het gewone gedoe om, maar dan moet je wel zelf al wat weten. Misschien wel eens leuk voor ons als een maandagochtenduitstapje over een tijdje. Op het hoekje van Amstelveld/Prinsengracht zit café Marcella, en dar hebben ze goede koffie - en voor mij thee - met heerlijk appelgebak! :)

    Over een paar weken kan ik je uit eigen kweek de kampioen bijenlokker bosandoorn leveren. Een sterke vaste plant, die lang bloeit met donkerrood/paarsachtige bloemetjes in aren, die in een tuin een ramp kan zijn omdat hij zich via wortelstokken voortplant en het liefst de hele tuin in beslag neemt. Nu, in een pot lukt hem dat niet. ;) Ik hoor wel of je interesse hebt.

  • Sietse 45

    Is een echte bijen trekker houd van schaduw,

    dus op zich een makkelijkeplant maar wel in een bloembak.

    Of je moet een plaats hebben waar je een bodembedekker graag wild planten.

  • Channah

    Hij doet het het beste in halfschaduw, maar in volle zon of totale schaduw doet hij het ook. Hij zaait zich overigens ook uit, maar de jonge plantjes zijn makkelijk te verwijderen. Ik heb vorig jaar niet ingegrepen in de verwildering omdat ik een paar planten in pot in wil graven op het kerkhof waar ouders, broer, zus en oma liggen.