Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Teken verwijderen

  • Channah

    Een vriend stuurde mij zojuist onderstaande tekst. Baat het niet, het schaadt ook niet!

    Teekverwijdering:

    De lente is er weer, en de teken zullen binnenkort hun hoofd laten zien.

    Hier is een goede manier om ze allemaal van je af te krijgen, van jezelf, je kinderen, of je huisdieren. Probeer het eens.

    Gelieve door te sturen naar iedereen met kinderen, honden; of iedereen die buiten stapt in de zomer!

    Een Schoolverpleegster heeft de info hieronder geschreven - goed genoeg om te delen - en het werkt echt!

    Ik had een kinderarts die mij vertelde wat zij gelooft dat de beste manier is om een teek te verwijderen.

    Dit is geweldig, want het werkt op die plaatsen waar het soms moeilijk is om aan te komen met

    een pincet: tussen de tenen, in het midden van een hoofd vol donker haar, etc.

    Breng een klodder vloeibare zeep aan op een prop watten.

    Bedek de teek met de zeep-doordrenkte prop watten en dep het een paar seconden (15-20),

    de teek zal zich spontaan losmaken en zichzelf vasthouden aan de watten wanneer u de prop weg neemt.

    Deze techniek heeft gewerkt elke keer als ik heb het gebruikt (en dat was vaak),

    en het is veel minder traumatisch voor de patiënt en makkelijker voor mezelf ..

    Tenzij iemand allergisch is voor zeep, zie ik niet in dat deze techniek schadelijk zou zijn op enigerlei wijze.

    Zelfs de vrouw van mijn mijn arts belde mij voor advies omdat ze een teek op haar rug had die ze niet kon bereiken met een pincet.

    Ze gebruikte deze methode en meteen belde me terug om te zeggen, dat het werkte!

    Geef dit door aan iedereen die behoefte heeft aan deze handige tip.

  • erik

    Moet je eens teek verwijderen zeep watten intikken bij google. Enorm veel sites plaatsen dit bericht. Nu nog een teek opsporen om te zien of het werkt. Ik ben veel buiten maar heb nooit teken. Ja, ooit eentje in Kathmandu, op een niet nader te noemen plaats…….

  • Channah

    Ik heb ook nog nooit een teek gehad. Ik moe zeggen dat ik in risicogebieden welvoorzorgsmaatregelen neem, zoals bijvoorbeeld de benen, armen en hals bedekt houden. Maar ja, ze kunnen zich ook in mijn haar nestelen, en om nu in een burka te gaan wandelen gaat mij te ver. ;)

    Toen ik het bericht binnen kreeg had ik juist zo'n pot groene zeep aangeschaft, want dat gebruik ik nogal veel in de huishouding. Wel een groot en zwaar ding om mee te nemen in mijn rugzakje. :D

  • azalaia

    Ik zit na lange tijd weer eens een blik te werpen op de babyboom pagina en toevallig lees ik iets over een teek. Ik heb er vandaag nog eentje verwijderd. Laika had een raar bultje achter zijn oor al een paar dagen en ik dacht niet meteen aan een teek. Totdat ik vandaag weer dat bultje voelde en ik ging kijken wat het was. En het was een teek, nog niet volgezogen met bloed maar zij zat wel met haar kop in mijn hond vast.

    Ik had 2 mislukte pogingen nodig om die teek met mijn blote vingers eruit te trekken maar de derde keer lukte het, met kop en al. Ik doe dit elke jaar op dezelfde manier, met mijn vingers zonder niks en het gaat altijd goed, ik krijg de teek er helemaal uit. Het is een handigheidje. Vorig jaar had ik er 4 gevonden, 3 bij de ene hond en 1 bij de de andere hond, en binnen 10 minuten had ik ze allemaal en helemaal. Ik kom ze altijd bij toeval tegen tijdens het aaien en krabbelen over hun vel.

    Die kop moet eruit, anders gaat het ontsteken als je alleen het lijf eraf trekt.

    azalaia

  • Channah

    Inderdaad een tijd geleden dat je hier was, Azalaia. Gaat alles goed met jou en de jouwen?

    Zoals gezegd heb ik nog nooit een teek gehad. Maar er zitten wel standaard een tekentang, sterilon, steriele gaasjes en pleisters in mijn wandelrugzakje voor het geval dat. Die pot groene zeep laat ik toch maar thuis. :D

  • PietertjePuk

    Je kunt natuurlijk ook een klein potje met groene zeep vullen.

    Maat medicijnpotje, filmkokertje of een plastic zakje met een knoop erin.

  • Channah

    Dat zou kunnen. Maar ik houd het toch maar bij de tekentang en de sterilon voor onderweg. Mocht het daarmee niet lukken kan ik thuis altijd de groene zeep proberen.

  • azalaia

    Ik mis nog een attribuut in jouw wandel rugzakje: een schaartje :)

    Met mij gaat het goed en verder gaat alles redelijk goed met ienimienie >:D<

    azalaia

  • Channah

    Dar zeg je me wat: er zit inderdaad geen schaartje in mijn rugzakje. Er zit er wel een in mijn toilettasje, maar dat neem ik nooit mee als ik ga wandelen. Ik heb het systeem van een klein tasje, waar de belangrijke dingen in zitten (portemonnee, agenda, abonnementenpasjes, visitekaartjes, notitieblocje, pen,, OV-chipkaart etc.) en een grote tas met paraplu, toilettas, nog een linnen tasje, en alles wat ik verder op een dag nodig kan hebben, en waarin ook wat boodschappen passen. Mijn rugzakje is heel klein: ik kan door een vergroeiing door rachitis niet veel op mijn rug hebben. Alleen het hoognodige gaat dus mee, maar een schaartje past er nog wel bij! ;)

  • azalaia

    Een schaartje, zo'n kleinood, maar wel handig om die ook bij je te hebben net zoals een pincet. Het zijn van die kleine, weinig wegende en plaats innemende zaken die je op een wandeltocht ineens van pas kunnen komen. Ook een naald in een verpakking, om een eventuele blaar door te kunnen prikken. Past allemaal in jouw kleine rugzakje…>:D<

    azalaia