Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

gerechten van vroeger

  • azalaia

    Hebben jullie nog speciale gerechten van vroeger dat je nu praktisch nooit meer eet?

    Ik herinner mij dit nog goed: het ziet eruit als Vlaamse friet, is lichtgelig van kleur, goedkoop en het heeft een milde lekkere wat zoetige smaak: koolraap. Je zal het vast nog wel kunnen kopen, en is dit niet een knolgewas?

    Dit werd dan opgediend met aardappelen en een sukade lapje of als stampot gegeten.

    Mijn opa was er gek op, vooral dat sukade lapje… :) Hij kreeg altijd het grootste stuk.

    azalaia

  • Channah

    Ik ga bijna over mijn nek, zo smerig vind ik koolraap. Mijn moeder kookte het ook wel, maar ze kookte altijd twee verschillende groenten. Van datgene dat je niet lekker vond moest je een heel klein beetje eten, waarschijnlijk met het idee dat je dan aan de smaak zou wennen. Maar gelukkig zat je niet de hele maaltijd met lange tanden te eten op die manier.

  • azalaia

    Grandioos…hoe smaken kunnen verschillen. Misschien door de manier van bereiden met aardappel, vlees en jus en dan voor mij door elkaar geprakt…

    Wat mijn grootmoeder klaar maakte was gewoon lekker, tenminste dat vond ik als kind tenminste. Stoofpeertjes kon ze ook zo heerlijk klaarmaken, met rode kool en natuurlijk weer een lekkere aardappel want aardappels was elke dag normaal kost. In die tijd had je geen liflafjes uit andere landen, behalve Indisch eten of Chinees, maar de werkende nederlander at het liefst een gewone stevige hollandsche pot.

    azalaia

  • Sietse 45

    Heerlijk vindt ik het 2 keer opscheppen:D

  • Channah

    Gekookte rode kool, ook zoiets vies. Worteltjes, bleh…..:(

    Ik ben gewoon geen zoetekauw, en al die groenten hebben dat weeë zoete.

  • azalaia

    Daar zeg je wat: gekookte verse bospeen met peterselie met een botersausje werd door mijn oma klaargemaakt met gekookte schelvis ( met die grote dikke graten ) en aardappels en altijd op vrijdag, vaste prik op vrijdag haha…

    azalaia

  • axel

    Geef mij maar lekkere gebakken of gekookte mosselen, vroeger kwamen ze met speciale mosselwagens langs ons huis.

    En de ijsboer kwam 's winters met lekkere warme soep langs de deur. :P

  • Channah

    Waren je grootouders katholiek? Katholieken aten op vrijdag nooit vlees. Wij waren ook katrholiek, maar wij aten praktischn nooit vlees omdat er gewoon geen geld voor was. Voor vis dus ook niet.

  • azalaia

    Mijn grootouders van moeders kant waren echte brabanders, van huis uit katholiek, maar ze deden er helemaal niets aan. Vroeger had je wel speciale eetgerecht dagen b.v. op woensdag gehaktdag, vrijdag dan vis, zaterdag was het brood met een salade met eieren, op zondag kwam dan het duurdere vlees met verse sperziebonen op tafel met meestal tomaten of groentesoep vooraf en een wat luxer toetje. Op maandag,dinsdag en donderdag weet ik niet goed meer. Er werd ook niet altijd zo precies de hand aan gehouden. Vroeger had je altijd op de radio om 9:15 het programma: ‘wat eten we vandaag’ ingeleid door een vrolijk liedje. Duurde maar 5 minuten maar er werd wel naar geluisterd om zo weer een dagelijks ideetje voor het avondmaal op te doen.

    azalaia

  • Channah

    Als ik rond deze tijd van het jaar ergens in de stad loop en ik ruik gebakken uien, dan ben ik weer thuis bij mijn ouders in de jaren 50. Lekker, we eten bruine bonen of capucijners. De avond daarvoor waren ze al in de week gezet. Erbij appelmoes (dat was goedkoop, dus dat was er bijna iedere dag), mosterd en piccalilly. En die gebakken uien natuurlijk.

    Ook een feestelijk gevoel als ik 's zomers of in de herfst in de middagpauze van school kwam en ik gebakken uien rook. Dat betekende dat we gebakken uien en tomaten op brood kregen. Yammie!