Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Koopjes zoeken op het internet

  • Sietse 45

    Koopjes zoeken op het internet

    dinsdag 06 november 2012

    Kopen op het internet is vaak voordelig. Dat komt onder meer door de mogelijkheid om snel veel verschillende aanbieders en prijzen te vergelijken. Helaas hebben de producenten dat inmiddels ook door, en proberen ze het prijsvergelijkers zo moeilijk mogelijk te maken.

    Internet maakt winkelen makkelijker, en in theorie ook goedkoper. Door de enorme keuze op je computerscherm zou je immers altijd de goedkoopste aanbieder moeten kunnen vinden. Helaas blijkt dat echter lang niet altijd het geval. In een eerdere column schreef ik al over het feit dat internetwinkels hun klanten steeds beter leren in te schatten. En daarmee ook hun portemonnee, zo blijkt uit een artikel in het gezaghebbende tijdschrift The Economist. Bezoekers waarvan wordt aangenomen dat ze meer te besteden hebben, krijgen op deze webshops een hogere prijs te zien dan mensen met een dunnere portemonnee.

    Duitse dwarsliggers

    Dat is echter maar een deel van het verhaal. Afgelopen week sprak ik de eigenaar van enkele grote webshops voor wit- en bruingoed. Hij concurreert al jaren op prijs met de grote winkelketens, maar ondervindt daarbij steeds meer hinder van zijn leveranciers. Met name enkele grote Duitse fabrikanten doen er namelijk alles aan om prijsvergelijking op het internet onmogelijk te maken. Dat betekent onder meer dat webshops de populairste of ook wel meer luxe modellen, die online voorheen goed werden verkocht, niet meer kunnen inkopen.

    In plaats daarvan produceren de fabrikanten specifiek voor webshops een serie soortgelijke wasmachines, drogers, en andere apparaten. Vaak worden de bestaande specificaties daarbij licht aangepast. Doordat deze apparaten voorzien zijn van andere serienummers, kun je deze via bekende vergelijkingssites als www.beslist.nl of www.kieskeurig.nl echter niet meer naast elkaar zetten.

    Tegelijk zijn diverse grote ‘stenen’ winkelketens ook steeds nadrukkelijker actief op het internet. Dat betekent onder meer dat deze ketens hun voor de winkels ingekochte voorraad ook regelmatig online aanbieden. Wie op zoek is naar een koopje op het internet, kan dus niet meer alleen op de prijsvergelijkers vertrouwen. Net als bij de stenen concurrentie loont het weer om alle webshops zelf af te lopen, en productspecificaties en prijzen nauwkeurig te vergelijken.

    Buitenlandse websites

    Dat geldt ook voor consumenten die online op zoek zijn naar een vakantie of een stedentrip. Opmerkelijk genoeg loont het dan vooral de moeite om even rond te snuffelen op een aantal relevante buitenlandse websites, zo blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond afgelopen vrijdag presenteerde. Zo konden de onderzoekers een bungalow bij Center Parcs voor een kwart tot een derde goedkoper boeken op de Belgische en Duitse websites van de Nederlandse recreatieketen. Kostte een treinticket van Utrecht naar Berlijn op de website van de NS 276 euro, op de site van de Duitse spoorwegen was dat 100(!) euro goedkoper. En voor het boeken van een pakketreis naar Spanje bij Neckermann liep het verschil tussen de Belgische en Duitse sites van de reisorganisatie zelfs op tot 480 euro.

    Variabel hoogseizoen

    De grap is namelijk dat schoolvakanties, en daarmee hoogseizoenen in de omliggende landen, in andere periodes vallen dan in Nederland. Daarbij zijn met name de Duitse reisorganisaties een stuk groter dan de Nederlandse collega's, worden in Duitsland veel minder reserverings- of creditcardkosten gerekend en zijn kinderkortingen vaak hoger dan in Nederland. Wie even de tijd neemt om goed te vergelijken voor hij iets koopt kan dus nog steeds veel geld besparen. Zeker ook op het internet.

    Arnoud Groot

    http://www.trosradar.nl/columns/archief/detail/article/koopjes-zoeken-op-het-internet/

  • Channah

    O.K., dat weten we dan ook weer. :)

    Kopen jullie eigenlijk wel via internet?

  • axel

    Ik koop wel eens wat bij Neckermann.com maar dan laat ik het naar een afhaalpunt sturen dat is veel handiger en dan hoef je je buren niet lastig te vallen als je er niet bent.

    Kijken jullie wel eens in zo'n kringloopwinkel? Daar zie je schitterende dingen voor een habbekrats en als het te zwaar is komen ze het nog thuis bezorgen ook voor een zacht prijsje. ;)

  • azalaia

    Ik bestel af en toe eens wat bij Bol.com, dat is tot u toe altijd heel goed gegaan. Ook bestel ik wel eens wat bij gsm.nu, een hoesje voor een telefoon of een retro mobiel die dan helemaal is gereviseerd en voorzien is van nieuwe behuizing en batterij. Zo heb ik onlangs mijn favoriete mobiel uit 2002 Nokia 3510i, waarvan de mijne het niet meer deed, daar opnieuw besteld, en als spiksplinternieuw kwam die binnen en werkt als een tierelier…

    azalaia

  • Sietse 45

    Ik koop vaak genoeg via Internet ja,

    en word netjes thuis bezorg datum wordt aan gegeven en ook de tijd ongeveer.

  • Channah

    Dingen die er qua uiterlijk niet zo erg toe doen koop ik wel eens via internet. Zoals bijvoorbeeld (overhend)bloezen die ik alleen maar op broeken draag. Maar verder wil ik kleding toch echt passen en kijken of het staat. Ik heb wel eens iets via internet besteld waarvan ik dacht dat het echt leuk was, maar eenmaal aangekomen bleek het helemaal niets te zijn, gewoon zo voordelig mogelijk gefotografeerd.

    Ik bestel wel eens een boek via bol.com, maar ook niet vaak. Het is veel leuker om naar een boekwinkel te gaan.

    Kringloopwinkels zijn fantastisch. Daar heb ik al heel wat mooie dingen vandaan gehaald. Ook naartoe gebracht trouwens, van die goedbedoelde rotzooi die je met verjaardagen krijgt.

  • PietertjePuk

    Ik doe niks met geld op internet.

  • smurfke

    Goeie tip Sietse. Dank je wel.

    Ik koop regelmatig iets via internet. Kattenvoer bv. Ik rijd zelf geen auto, en winkels zijn niet echt in de buurt. Voor mij is het ideaal, en je kunt als je een beetje handig met zoeken bent, aardig wat besparen. Veel webwinkels komen de spullen boven een bepaald bedrag, nog gratis brengen ook. Vaak kun je kiezen voor achteraf betalen via een acceptgirokaart.

    Badkleding passen in een winkel vind ik bv vreselijk. Via een webwinkel bestel ik 20 stuks (of meer) aan badkleding, pas het rustig thuis, betaal voor 1 stuks, en lever er 19 weer af bij het postkantoor op loopaftand, dat gaat super. :)

  • axel

    Laatst nog 10 stuks t.shirts gekocht, ze zijn schitterend. Ik doe het wel via bekende sites anders zit je zo bij het programma “Tros Opgelicht” en dat wil toch niemand? :S

    Ik vraag me toch wel eens af hoe komen al die mensen toch zo goedgelovig, leveren zonder poespas e.d.

    Van de week zag ik nog zo'n oplichter en die woonde gewoonde in een grote villa. B)

  • Sietse 45

    Aan de deur komen ze niet meer heb er een stikker onder de bel met Nee

    sinds een paar maanden niemand meer aan gebeld, of was alleen met een pakket.