Koopjes zoeken op het internet
dinsdag 06 november 2012
Kopen op het internet is vaak voordelig. Dat komt onder meer door de mogelijkheid om snel veel verschillende aanbieders en prijzen te vergelijken. Helaas hebben de producenten dat inmiddels ook door, en proberen ze het prijsvergelijkers zo moeilijk mogelijk te maken.
Internet maakt winkelen makkelijker, en in theorie ook goedkoper. Door de enorme keuze op je computerscherm zou je immers altijd de goedkoopste aanbieder moeten kunnen vinden. Helaas blijkt dat echter lang niet altijd het geval. In een eerdere column schreef ik al over het feit dat internetwinkels hun klanten steeds beter leren in te schatten. En daarmee ook hun portemonnee, zo blijkt uit een artikel in het gezaghebbende tijdschrift The Economist. Bezoekers waarvan wordt aangenomen dat ze meer te besteden hebben, krijgen op deze webshops een hogere prijs te zien dan mensen met een dunnere portemonnee.
Duitse dwarsliggers
Dat is echter maar een deel van het verhaal. Afgelopen week sprak ik de eigenaar van enkele grote webshops voor wit- en bruingoed. Hij concurreert al jaren op prijs met de grote winkelketens, maar ondervindt daarbij steeds meer hinder van zijn leveranciers. Met name enkele grote Duitse fabrikanten doen er namelijk alles aan om prijsvergelijking op het internet onmogelijk te maken. Dat betekent onder meer dat webshops de populairste of ook wel meer luxe modellen, die online voorheen goed werden verkocht, niet meer kunnen inkopen.
In plaats daarvan produceren de fabrikanten specifiek voor webshops een serie soortgelijke wasmachines, drogers, en andere apparaten. Vaak worden de bestaande specificaties daarbij licht aangepast. Doordat deze apparaten voorzien zijn van andere serienummers, kun je deze via bekende vergelijkingssites als www.beslist.nl of www.kieskeurig.nl echter niet meer naast elkaar zetten.
Tegelijk zijn diverse grote ‘stenen’ winkelketens ook steeds nadrukkelijker actief op het internet. Dat betekent onder meer dat deze ketens hun voor de winkels ingekochte voorraad ook regelmatig online aanbieden. Wie op zoek is naar een koopje op het internet, kan dus niet meer alleen op de prijsvergelijkers vertrouwen. Net als bij de stenen concurrentie loont het weer om alle webshops zelf af te lopen, en productspecificaties en prijzen nauwkeurig te vergelijken.
Buitenlandse websites
Dat geldt ook voor consumenten die online op zoek zijn naar een vakantie of een stedentrip. Opmerkelijk genoeg loont het dan vooral de moeite om even rond te snuffelen op een aantal relevante buitenlandse websites, zo blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond afgelopen vrijdag presenteerde. Zo konden de onderzoekers een bungalow bij Center Parcs voor een kwart tot een derde goedkoper boeken op de Belgische en Duitse websites van de Nederlandse recreatieketen. Kostte een treinticket van Utrecht naar Berlijn op de website van de NS 276 euro, op de site van de Duitse spoorwegen was dat 100(!) euro goedkoper. En voor het boeken van een pakketreis naar Spanje bij Neckermann liep het verschil tussen de Belgische en Duitse sites van de reisorganisatie zelfs op tot 480 euro.
Variabel hoogseizoen
De grap is namelijk dat schoolvakanties, en daarmee hoogseizoenen in de omliggende landen, in andere periodes vallen dan in Nederland. Daarbij zijn met name de Duitse reisorganisaties een stuk groter dan de Nederlandse collega's, worden in Duitsland veel minder reserverings- of creditcardkosten gerekend en zijn kinderkortingen vaak hoger dan in Nederland. Wie even de tijd neemt om goed te vergelijken voor hij iets koopt kan dus nog steeds veel geld besparen. Zeker ook op het internet.
Arnoud Groot
http://www.trosradar.nl/columns/archief/detail/article/koopjes-zoeken-op-het-internet/